Mondus Novus

Strategiczna gra typu PBF oparta na podboju Nowego Świata

Nie jesteś zalogowany na forum.

Ogłoszenie

#1 25-05-16 07:41:33

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Zasady

Wstęp:
Mondus Novus jest strategiczną grą typu PBF (play by forum) z elementami RPG. Gracze rzuceni są w wir wielkich odkryć geograficznych i kolonizacji nowego lądu w fikcyjnym świecie. Każdy z graczy tworzy państwo kolonialne, musi w tym celu wydobywać unikalne surowce nowego świata, sprzedawać je do Metropolii, a za zarobione pieniądze kupować niezbędne do ekspansji sprzęty, jak kolonizatorów, żołnierzy, czy okręty. Ponadto gracza czekają walki z tubylcami, dyplomacja z innymi kolonistami, oraz losowe wydarzenia mogące znacząco odmienić sytuację w regionie.


Spis Treści:

Offline

#2 25-05-16 10:27:34

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Odp: Zasady

Fabuła:
Zajęcie cieśniny Westurskiej przez Hordy Al-Chajmy spowodowały zerwanie szlaku handlowego łączącego Imperium Alenu z krajami orientu. Spowodowało to  rozpoczęcie ery wielkich odkryć geograficznych. Wielu Aleńskich żeglarzy szukało drogi morskiej do krain ryżu i przypraw korzennych, ale większość z nich nie odnalazła nic, lub co gorsza została pochłonięta przez niegościnne wody. Piętno na historii świata odbił jednak nie jaki Barthor Gatze, który z rozkazu samego Imperatora Authira X w 1452 roku wyruszył na wyprawę morską, a po kilku miesiącach odnalazł stały ląd, okazało się, że nie jest to jednak żaden z krajów orientu, a całkowicie nowy i nieznany świat. Gatze wykonał jeszcze kilka wypraw, z czego wyniku niektórych założono w Nowym Świecie osady. Szybko okazało się, że Nowy Świat, zwany także Auterną posiada ogromne bogactwa w postaci kawy, papryki, czy tytoniu. Osady Aleńskie zostały jednak szybko podbite przez dzikie plemiona Auternczyków. Obecnie jest rok 1500, a na Nowym Świecie swoje stopy stawiają awanturnicy z różnych stron Alenu chcąc zdobyć dobra Auterny, a razem z nimi sławę, bogactwo i wieczną chwałę.

Offline

#3 25-05-16 10:28:00

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Odp: Zasady

Informacje Ogólne:
Mondus Novus jest grą turową, w której jedna tura odzwierciedla kwartał (porę roku) w czasie rzeczywistym. Czas trwania tury wynosi mniej więcej tydzień, a dokładnie informacje podaję GM w odpowiednim do temacie. Nasze państwo składa się z prowincji, które są jedną z najważniejszych elementów w grze. W przeciwieństwie do innych strategicznym gier PBF tutaj statystyki, dochody, etc. Posiada nie państwo, a poszczególne prowincje.

Ludność:
Ludność jest potrzebna w naszym państwie do pracy na planatacjach i w manufakturach, oraz do walki z tubylcami i innymi kolonizatorami. W skład ludności wchodzą także niewolnicy. Ludność podajemy w punktach. Niewolnicy różnią się tym, że zużywają mniej żywności niż zwykli obywatele, nadają się jednak tylko do prostych czynności jak uprawa roli, czy praca w kopalniach. Ponadto są bardziej skłonni do buntów. Wyżywienie mieszkańców kosztuje 2j żywności za każdy punkt ludności, zaś niewolników 1j żywności na turę. „Racje żywnościowe” można rzecz jasna podwyższać, ku uciesze ludu. Liczba ludności jest oddzielna dla każdej prowincji.

Administracja:
Określa skuteczność administracji na naszych terenach. Określamy ją w skali od 0 do 5, gdzie 0 to brak administracji (charakterystyczne dla nowo zajętych terenów), zaś 5 to wspaniała administracja, nieodstająca od przeciętnej administracji metropolii. Administrację możemy podwyższać za pomocą budowy specjalnych budynków, a także odpowiednich liderów.  Podwyższanie administracji jest potrzebne do budowania budynków, czym bardziej zaawansowane budynki, tym potrzebna jest lepsza administracja.

Offline

#4 25-05-16 10:30:40

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Odp: Zasady

Surowce Podstawowe:

  • Żywność: Jest to surowiec niezbędny do funkcjonowania państwa, w końcu ludność trzeba wyżywić. Można ją pozyskać na dwa sposoby, wyprodukować w kolonii, bądź importować z metropolii. Żywność możemy produkować tylko na równinach (3j co turę) i wzgórzach (2j co turę), w dodatku jeżeli prowincja leży nad rzeką wytwarza dodatkową 1j co turę. Produkcję żywności możemy dodatkowo zwiększać poprzez zakładanie pól uprawnych.

  • Drewno: Podobnie jak z żywnością możemy wydobywać drewno w kolonii, bądź importować z metropolii. Drewno jest niezbędne do budowy podstawowych budynków i umocnień. Równiny wytwarzają 3j drewna co turę, zaś dżungle i wzgórza 2j. Produkcję drewna możemy zwiększać poprzez budowę tartaków.

  • Kamień: Kamień także możemy wydobywać bądź importować, kamień jest niezbędny do budowy bardziej zaawansowanych budynków i porządnych umocnień. Wzgórza wytwarzają 3j kamienia co turę. Produkcję możemy zwiększać poprzez budowę kamieniołomów.

  • Denar: Waluta Imperium, zdobywamy je sprzedając towary do metropolii, a wydajemy na kupno towarów do kolonii.

Surowce i Towary Kolonialne
Są to bogactwa, które wydobywamy w koloniach, by sprzedać je w metropolii i kupić rzeczy niezbędne do rozwoju naszych posiadłości. Możemy sprzedać wydobyte surowce, takie jak Trzcina Cukrowa, Ziarna Kawy, czy Indygo, lub zainwestować w budynki produkcyjne które przetworzą nam surowce na droższy towar, na przykład założyć cukrownie, która przemieni nam trzcinę cukrową na cukier. Do wydobywania surowców potrzebne są plantacje. Wyróżniamy następujące surowce i towary:

  • Trzcina Cukrowa  -> Cukier

  • Liście Tytoniu -> Tytoń

  • Ziarna Kawy -> Kawa

  • Ziarna Kakao -> Kakao

  • Indygo -> Barwniki

  • Bawełna -> Tkaniny

  • Kauczuk -> ???

Surowce i towary pod względem mechanicznym praktycznie niczym się nie różnią, ale ich cena jest ruchoma na zasadzie (w duuuużym uproszczeniu) popytu i podażu, jeśli wielu graczy zechce sprzedawać dużo kawy cena kawy spadnie, jeśli jeden z graczy zdobędzie monopol na kakao, będzie zarabiał mnóstwo denarów

Offline

#5 25-05-16 10:36:36

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Odp: Zasady

Handel:
Jest to najważniejsza część gry. De facto sukces naszej rozgrywki zależy od tego jak będziemy zarządzać swoimi funduszami, czy drogo sprzedamy nasze surowce i towary? Co i w jakich ilościach będziemy sprowadzać z metropolii? Wyróżniamy trzy rodzaje handlu:

  • Handel z tubylcami. Autochtoni najchętniej przyjmują żywność, kamień, czasami niektóre surowce albo towary kolonialne. Największym jednak zainteresowaniem cieszą się niezwykle bogactwa z Alenu, jak broń, działa, czy biżuteria. W zamian najczęściej dają surowce kolonialne, a czasem rudy/sztabki złota i srebra

  • Do Metropolii wysyłamy surowce i towary kolonialne, a także niewolników. Z Metropolii możemy pobrać okręty, broń, kolonizatorów, niewolników, specjalistów, a także kamień, drewno i żywność. Warto zauważyć, że rynek Metropolii jest wspólny dla wszystkich kolonistów, oznacza to walkę i licytację gdy Metropolia będzie chciała wysłać do kolonii coś interesującego.

  • Możemy także handlować z innymi graczami i kolonialnymi NPCami, tutaj działa już inwencja graczy i handlować można praktycznie wszystkim za wszystko.

Transport:
Rzecz jasna tony kawy nie znikają magicznie z naszych magazynów i nie pojawiają się w stolicy Alenu, należy je przetransportować, na szczęście nie musimy płynąć przez cały ocean, a jedynie do Wyspy Św. Randala, czyli jedyną kolonią należącą bezpośrednio to Imperatora. Wasze okręty zbudowane są także z drewna, nie z gumy więc mają ograniczoną pojemność, musimy więc kalkulować co zabrać na sprzedaż, a co dokładnie zakupić. Niezbędna jest więc duża flota, mogąca kursować pomiędzy kolonią, a w dodatku powinna być na tyle mocna by oprzeć się potencjalnym atakom piratów.

Offline

#6 25-05-16 10:41:23

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Odp: Zasady

Postacie:
Postacie w Mondus Novus są jedną z kluczowych elementów. Najważniejszą osobą w państwie jest rzecz jasna jego władca, mniej istotne czy to książę, przewodniczący republiki, czy wielki mistrz zakonny. Jeśli posiada tytuł feudalny posiada także ród, który jest losowany przez MG/ustalany przez gracza [DO USTALENIA]. Innymi niezwykle ważnymi postaciami są liderzy, czyli specjaliście niezbędni to podejmowania wielu działań w grze.

Liderzy:
Liderów pozyskujemy wykupując ich z Metropolii lub na wskutek różnych wydarzeń. Wydzielamy pięć rodzajów liderów
Dowódcy [D]: dowodzą oni wojskami lądowymi, od kawalerii, przez arkebuzerów na  działach kończą. Jest niezwykle potrzebny ponieważ armia pozbawiona dowódcy działa o wiele, wiele gorzej.
Admirałowie [A]: dowodzą oni flotą wojenną i handlową. Flota pod dowództwem admirała jest dużo skuteczniejsza.
Zarządcy [Z]: Zajmują się zarządzaniem prowincją i pobieraniem podatków. Są praktycznie niezbędni do podwyższania stopnia administracji prowincji, a także przy budowach.
Przedsiębiorcy [P]: Odpowiedzialni za wydobywanie i przetwarzanie surowców i towarów.
Odkrywcy [O]: Zajmują się odkrywaniem nieznanych prowincji, armie pod ich dowództwem podczas odkrywania doznają mniejszych strat, które w niektórych przypadkach mogłyby okazać się mordercze.
Specjalni [X]: Tutaj możemy spotkać każdego, artystę, duchownego, czy naukowca.

Wzór opisu lidera wygląda następująco:
Imię Lidera [Typ, skrót] (Umiejętności (Doświadczenie),  Cechy)
np:
Sherk [D] (5 (3), Zielony, Zły)

Offline

#7 25-05-16 10:42:27

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Odp: Zasady

Armia:
...

Okręty:
...

Offline

#8 25-05-16 10:43:10

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Odp: Zasady

Odkrywanie i zdobywanie ziem:
Nasi bohaterowie są awanturnikami, którzy ledwo postawili stopę na nowym lądzie, nie znają więc nic poza terenami w okół swojej pierwszej osady, oraz drogi do Harentii. Z chyba oczywistych względów wysyłanie osadników na nieznane tereny wydaję się kiepskim pomysłem, mogą tam spotkać tubylców i zostać wyrżniętym do nogi, albo po prostu nie być przygotowanym na warunki jakie tam spotkają. Dlatego niezbędne jest wysyłanie floty do odkrywania wód i armii do rekonesanse na nieznane ziemie, do tego potrzebni są odkrywcy, którzy wiedzą jak kierować takimi wyprawami. Zwiad poza odkryciem „mgły wojny” mówi nam także o tym jakiego rodzaju jest to prowincja, oraz o surowcach jakie się na niej znajdują. Ponadto czasami możemy dostać jakieś informację o kolejnych prowincjach. Ze zwiadami (szczególnie lądowymi) należy jednak uważać, nigdy nie wiadomo co tam spotkamy, możemy natknąć się na licznych tubylców, którzy wyrżną nasze oddziały do nogi, lub może okazać się, że prowincja to głęboka dżungla, w której nieprzygotowani żołnierze zgubią się i poumierają. Zajmowanie „dzikich” prowincji sprowadza się de facto do spacyfikowania mieszkających tam tubylców, to nie oznacza jednak, że otwiera nam to wszelkie możliwości do eksploatacji tych ziem, do założenia plantacji, czy pól uprawnych potrzebna będzie nam lepsza organizacja w postaci osady, warowni, czy innych punktów administracyjnych. W przypadku zajęcia ziem innych kolonistów, lub lepiej zorganizowanych tubylców najczęściej (chociaż zależy to od MG) przejmujemy tamtejszą administracje, budynki, ludność, etc.

Offline

#9 25-05-16 10:43:33

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Odp: Zasady

Szpiedzy:
...

Offline

#10 25-05-16 10:44:39

gacuch
Pan Życia i Śmierci
Dołączył: 24-05-16
Liczba postów: 10
WindowsFirefox 46.0

Odp: Zasady

Pozostałe informacje:

  • Starym Światem jest Imperium Alenu, jest to państwo łączące parę królestw, mnóstwo księstw i hrabstw o wszystkich „europopodobnych” kulturach, od Hiszpanów, przez Szwedów po Rosjan. Klimaty Arabskie też są możliwe, inne raczej wykluczam.

  • Imperium Alenu rządzi Authir X, znaczna większość wyznaję Lathanderyzm (dotyczy to również graczy).

  • Generalnie nie mam zamiaru rysować mapy Alenu, opisywać części składowych, etc. Jedyne informacje jakie będą wam potrzebne to dotyczące Imperium i jego rodu, oraz kwestie religii. Lepiej opisane będzie Imperium w Nowym Świecie, czyli wyspa Św. Randala i Harentia. Możecie kreować świat Imperium w podaniach, ale wolałbym za bardzo to nie wnikać. Gracze mogą wżeniać swoich rodowców w tylko podrzędne rody szlacheckie, z którymi sojusz nie daję absolutnie nic, proszę więc nawet nie pytać o rękę córki hrabiów, książąt itd.

  • W Nowym Świecie będą elementy fantastyczne. Powód? Uznałem, że bardzo ważnym elementem odkrywania i kolonizacji nowego świata są legendy i wierzenia tubylców, którymi zainteresowali się kolonizatorzy, jak El Dorado, albo Fontanna Młodości. Gdybym w pełni realistycznym świecie powiedział, że plotki mówią, że w górach jest jezioro, której woda daję nieśmiertelność to wszyscy by to zignorowali, bo wiedzą, że coś takiego jest niemożliwe, wprowadzając fantastykę spowoduję, że część graczy spróbowałoby morderczej przygody dla zdobycia tej wody, chociaż oczywiście może to też być bajka jak w prawdziwym świecie.

  • Zarówno jedna jak i druga strona w kolonizacji będą mieć większy rozmach niż jak to było w Ameryce. Do kolonizatorów z Alenu przypłynie mnóstwo wojska, armat, etc. Z kolei tubylcy będą stawiać większy opór, a nawet prowadzić skuteczne ataki.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum